fredag den 1. februar 2013

Vejle fjord

Isen gik i Vejle fjord, i løbet af onsdag og natten til torsdag, derfor tog jeg på tur med D.Auning som har sin vante gang i Vejle fjord.
Vi startede med et kig ved broen på Ibæk strandvej, men vandet var meget brunt, så vi kørte lidt længere ud af fjorden, og tog et træk rundt om en lille pynt, vandet var betydeligt klare her, men der var ingen fisk. Detefter gik vi hen til broen, for at tage et træk ud af fjorden, i andet kast havde D. Auning følge af en fin fisk, som desværre ikke huggede:( det var så det eneste aktion vi opleveder på sydsiden af fjorden.
Vi kørte derefter over på nordsiden, for at tage et træk ved Skyttehuset og ud til broen, men der var såmen heller ingen fisk:)

Fredag kørte jeg igen til Vejle, og der kunne jeg starte ved broen på Ibæk strandvej, vandet var fint og klart, så det blev bombarda med to fluer på. Der var temmeligt højvandet, så det var ret besværligt at vade det træk, som vi havde gjort dagen forinden, så jeg opgav på halvvejen uden at have set eller mærket fisk.
Jeg gik så op til bilen og kørte ud til den plads vi startede på dagen før, og forholdende var næsten for perfekte! mit første kast endte med en gang bombarda-kluder, da det var blevet reddet ud tog jeg et semi-kort tjat kast, for at se om det hele sad som det skulle, og BANK så var der hug af årets første havørrede:) én 35-37cm flot blank én:) muligvis var det nok det man kalder for en grønlænder, jeg er ikke helt sikker på hvornår man kalder dem det? men flot var den!
Efter at den blev genudsat, opdagede jeg en større stime som svømmede 10-15 meter fra mig, og lavede en hel del trykbølger, fantastisk oplevelse! jeg fiskede til stimen i 7-10 min. men når bombardaen landede for tæt på dem, skiftede de retning og var væk når fluerne kom hen i det rette område. Det samme skete når jeg kastede "for langt" var de også væk når fluerne kom:( jeg besluttede at prøve et lille blink, men ak jeg havde glemt min blink æske i bilen. Jeg tog en hurtig beslutning, at hvis jeg skulle prøve at fange fisk på fluuestangen, var det det mest oplagte chance nu! jeg halv løb og i bilen, og riggede fluestangen til med kobberbassen for enden, og skyndte mig tilbage, MEN da jeg kom tilbage svømmede, der en kæmpe stor LORTE skarv rundt, hvor min store stime lige havde været:(
Fiskene var væk:( og jeg gik strækket hen til min bil, hvor jeg skiftede til bombarda stangen igen, og gik strækket tilbage igen, men fiskene var ikke kommet tilbage.
Derfor besluttede jeg at give det en sidste chance ved Skyttehuset, men det blev ikke til mere end 15-20 min. så gad jeg ikke mere og vendte hjemad igen.