mandag den 6. maj 2013

Hornfisk

Spørgsmålet er  hornfiskene ved at indfinde sig på vores favorit plads, det blev dog kun til 2 stk. Til Vistesen igår og ingen til mig,  til gengæld fik jeg en fin ørrede som hoppede af, da den skulle afkroges, desværre fik vi ikke kigget ordentligt på den, det kunne   nemlig godt ja været en regnbue.

Opdatering:
Nu har vi efterhånden været været på hornfiske spottet flere gange, og kan konstatere at fiskene er kommet, dog kan man ikke sige, at der er fangstgaranti da vi har oplevet, at selvom fiskene er der, er det ikke sikkert at de vil hugge på det tidspunkt.
Vistesen har haft en "pjækkedag" (lovlig) fra arbejdet som blev brugt på fiskeri, han meldte om utallige hug i perioden fra ca. kl 11-15 fiskene ville kun hugge på blink med alm. kroge, så det lykkedes ham kun at hjemtage én hornfisk. Hver gang han satte silkekrogen på, så stoppede fiskene med at hugge, det synes jeg ikke vi har oplevet før.
Jeg selv har haft 2 ture på spottet. Den første tur var en vindstille aftentur med fluestangen, Søren fra Grejshoppen i Vejle havde anbefalet mig en god flueline, som jeg så endte med at købe, og den skulle så afprøves (er nybegynder i fluefiskeriet) Da jeg kom helt ud på tredje revle, lavede jeg et eksemplarisk flot kast:-) hvor linen lagde sig perfekt ud, og når den nu lå der ville jeg lige flytte mig lidt til siden hvor der var lidt  mere lavvandet, og efter 2 skridt fik jeg hug af en fin havørrede op 30-35cm. og det var så også den eneste fisk tredje revle holdte. Jeg besluttede mig for at gå ind og prøve anden revle, og første kast til den store sten gav sørme en havørrede mere på 30-35cm.

Turen gav også en lille torsk på 7-10cm som var kroget i halen, aner ikke hvordan det kunne ske?

Den anden tur var også en aftentur, hvor jeg havde spinnestangen med da det blæste lidt mere end mine evner med fluestangen kunne holde til. Der var så højvandet at jeg ikke kunne komme ud på tredje revle, og jeg var ganske få cm fra at fylde wadersene da forsøgte at finde stien der ud:) jeg blev i badekaret mellem anden og tredje revle, de mørke pletter på bunden i badekaret kan man stå på, og de er lidt hævet over sandbunden, så det gav en fin stå dybde. Efter 15 kast ud forbi tredje revle, ramte jeg i noget som føltes som en tangplante så jeg spolede hurtigt ind, men da jeg kunne se min ophænger flue, kunne jeg også se  at det ikke var tang, men en hornfisk som overhovedet ikke gav modstand den fulgte bare med ind indtil den skulle op af vandet, blev den sur og da jeg skulle afkroge den, faldt den af igen. Det lykkes mig at fange en hornfisk helt ude i medvinds kastet, så det var en lang "fight" ind til afkrogningen:) Efter en lille times tid gik jeg ind på første revle og wadefiskede hen mod parkeringspladsen, og det gav et ORDENLIGT hug som jeg var helt overbevist om, at det var en god havørrede da den gik dybt, men efter 30 sekunder kom der en STOR hornfisk op i overfladen, men desværre ville den ikke med helt ind, så jeg finder aldrig ud hvor stor en virkelig var:(